Forældresamtaler og samarbejdspartner i børnehaven

Vi vægter forældresamarbejdet højt i Morbærstiens Børnehave. Derfor vi undervejs i barnets børnehavetid gerne vil mødes med jer forældre. Den faste møderække ser således ud:

• Velkomst samtale efter barnet har været i huset i tre måneder

• 4 års samtale, hvor vi sammen ser på hvor barnet er i sin udvikling og trivsel

• 5 års samtale, igen hvor vi ser på hvor barnet er i sin udvikling og trivsel. Plus et blik på hvad der er vigtigt frem mod skolestart

• Overleveringsamtale når skoletiden nærmer sig, hvad skal der overleveres til skole, aftales og planlægges med jer forældre

Oplever vi i børnehaven eller I forældre at det giver mening for barnet, at vi mødes udover, så planlægger vi selvfølgelig det. Forældre kan altid komme til os, hvis de tænker der er et behov for at vi snakker sammen, udover det der foregår ved aflevering og afhentning. Det samme kan forældre også forvente at vi gør. Vi mener det er vigtigt at vi voksne omkring barnet har et godt samarbejde, så vi sammen kan sikre de bedste betingelser for barnet.

For at sikre den bedst mulige udvikling og trivsel hos det enkelte barn, samarbejde vi med en del forskellige fagpersoner:

• Inklusions- og ressourcetemaet
  • PPR - herunder tale- og hørekonsulenter og psykologer
  • Sundhedsplejersken
  • Det gule team

Vi bruger både ovenstående fagpersoner både i forhold til at få hjælp til at udvikle vores pædagogiske praksis og i forhold til, hvis vi oplever at der børn der i en kortere eller længere periode har brug for en særlig indsats. Vi inddrager altid jer forældre i dette, så I ved hvad der er igang i børnehaven og hvad der er vigtigt i derhjemme har fokus på. Vi bestræber os altid på, at afdramatisere brug af fagpersoner, da vi ser det som en almindelig del i forhold til, kunne hjælpe alle børn på bedst mulig vis. Derfor samtaler med jer forældre og samarbejdet omkring netop dette, er vigtigt for at der kommer nogle gode forløb for netop jeres barn.